kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸

ماجرای ممانعت از حضور  یک نخبه رسانه‌ای ‌در دانشگاه‌ها توسط برخی حامیان پزشکیان! (اخبار ادبی و هنری)

 
 
مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نویسنده و نخبه عرصه رسانه و نقد فیلم، با حکم برخی مدیران دولت حسن روحانی، که امروز در ستاد مسعود پزشکیان هستند از حضور در تمامی دانشگاه‌های کشور منع شده بود! اما ماجرا چه بود؟ 
یکی از محورهای تبلیغی و عملیات روانی جریان موسوم به اصلاحات در بزنگاه‌های مختلف، ادعای مخالفت با آنچه اخراج اساتید از دانشگاه می‌خوانند است. این موضوع در صحبت‌های «مسعود پزشکیان» نماینده این جریان در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری هم مطرح شده است. او همچنین در مناظره‌هایش تأکید بسیاری بر آزادی اعتراض و انتقاد و عدم برخورد با دانشگاهیان دارد! اما سؤال این است که در عمل هم به این ادعاها پایبند هستند؟ همراهان آقای پزشکیان خودشان سابقه‌ای منفی در ممنوع کردن تدریس و فعالیت برخی نخبگان علمی و فرهنگی کشور به اتهام نقد دولت اعتدال دارند. دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، از استادان عرصه رسانه و نقد فیلم یکی از این افراد است. 
پدر مرحوم فرج‌نژاد پیش از این گفته بود: «بعد از روی کار آمدنِ دولت حسن روحانی و بعد از گذشت یک الی دو سال، با کمک برخی از مشاوران رئیس‌جمهور (که از ذکر نام آنها خودداری می‌کنم) یک لیست ۱۲۰۰ نفره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و آن را در اختیار تمامی نهادهای تحت امر و اداره اطلاعات قرار داد. محتوای این لیست این بود که ورودِ این ۱۲۰۰ نفر در دانشگاه‌ها به دلیل مُخل بودن برای امنیت کشور ممنوع می‌باشد! در سه الی چهار سال دولت آقای روحانی، حسین آقا اجازه ورود به دانشگاه‌ها نداشت فقط به هیئت‌ها، حوزه‌های علمیه، برخی از مدارس غیرانتفاعی، مساجد، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و ... ورود پیدا می‌کرد.» 
همچنین دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، رئیس انجمن سواد رسانه طلاب و از دوستان نزدیک مرحوم فرج‌نژاد نیز درباره این ماجرا در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان توضیح داد: «دکتر فرج‌نژاد حضور فعالی در دانشگاه‌ها داشت و جلسات تحلیل فیلم وی همراه با مباحث گفتمانی در حوزه انقلاب اسلامی برگزار می‌شد. این جلسات روزبه‌روز توسعه پیدا می‌کرد و دکتر فرج‌نژاد به دانشگاه‌هایی در سرتاسر کشور دعوت می‌شد. تا اینکه حدود یک سال از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وقتی برای تحلیل فیلم به یکی از دانشگاه‌ها رفت، از ورودش به آن دانشگاه جلوگیری کردند و دکتر فرج‌نژاد گفت که دیگر نمی‌گذارند در دانشگاه‌ها حضور پیدا کند و با دانشجویان حرف بزند. البته این ممانعت فقط به مرحوم فرج‌نژاد محدود نبود، بلکه آن زمان فهرست بلندبالایی از نخبگان و شخصیت‌ها برای گفت وگو با دانشجویان در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته بود!»
همچنین حجت‌‌الاسلام سیدمجتبی سیدسلیمانی، استاد حوزه و دانشگاه در این‌باره توضیح داد: «سال ۹۲ که دولت جناب روحانی آمد روی کار، لیستی از اساتید که ممنوع‌التدریس در دانشگاه‌ها شده بودند به ما دادند، از جمله این بزرگوار ما را جایی دعوت کردند و گفتند نمی‌شود که ایشان حضور داشته باشند، من به دو نفر از حراست زنگ زدم و گفتم که ایشان از نظر حراستی مشکلی ندارند؛ اما چرا باید منع باشد؟ گفتند چون خیلی از اساتید هستند که اجازه ندارند در دانشگاه تدریس کنند و خیلی از اساتیدی بودند که در این ۸ سال(دوره روحانی) در دانشگاه از آنها استفاده‌ای نشد که خوب هم شناخته بودند.»
گفتنی است، مرحوم دکتر فرج‌نژاد تابستان سال 1400 در اثر سانحه رانندگی به دیار باقی شتافت. از وی بیش از 50 مقاله علمی و کتاب‌هایی چون «دین، انیمیشن، سبک زندگی»، «اسطوره‌های صهیونیستی سینما»، «دین در سینمای شرق و غرب» و... منتشر شده است.